Hírek

Nagy dunai árvíz 2013


2013. június 9.


Magyarországot és Győr-Moson-Sopron megyét is komoly erőpróba elé állította a Dunán levonuló, minden eddigi mértéket meghaladó árhullám. A korábban Dél-Bajorországban Straubing, Deggendorf, Passau körzetében súlyos károkat okozó óriási mennyiségű víz Ausztria érintésével 2013. június 5-én szerdán belépett Magyarország területére. A vízszint gyorsan emelkedett, de hála a komoly előkészületeknek, a példátlan lakossági összefogásnak, a rengeteg önkéntes munkájának és nagyon sok vállalat önzetlen segítségének eddig sikerült elkerülni a legrosszabbat, a tömeges kitelepítéseket és eddig szerencsére emberéletben sem esett kár.

 

Az ALCUFER Kft. számos helyen, így Győr-Moson-Sopron megye több területén, különösen Győrben és környékén alaposan kivette a részét a munkákból.

 

Járműveink és önkénteseink szállították az árvízi védekezéshez szükséges anyagokat és eszközöket a gátakra, ezzel is segítve a védekezők munkáját.

 

A legkritikusabb helyen Győrújfalu térségében is számos járművünk, eszközünk és munkavállalónk dolgozott vállvetve a helyi és az ország többi részéből érkező önkéntesekkel, katasztrófavédelmi és vízügyi szakemberrel, katonával és az Állam más szervezeteinek dolgozóival.

 

A nemrégiben éppen korszerűsítési céllal részben megbontott gátat nem sikerült tökéletesen visszaépíteni, amely azután nem bírva a terhelést rövid szakaszon megcsúszott. A helyi irányító törzs június 7-én péntek esete emiatt elrendelte Győrújfalu 2.000 lakosának kitelepítését, azonban a gátakon dolgozó emberek megfeszített munkájának eredményeként a gátakat sikerült megtartani, a víz nem árasztotta el a települést.

 

Június 9. vasárnap hajnalra a vízszint lassan apadni kezdett, amely reménnyel kecsegtet a védekezés sikerességével kapcsolatban. Ha az apadás eléri a 150 cm mértéket – a valaha mért legnagyobb mostani szinthez képest – akkor a vízoszlop terhelése immáron az eredeti gátat terheli majd, amely már többször kiállta a próbát.

 

Várhatóan 2-3 napon belül, a következő hét szerda magasságában Győr-Moson-Sopron megye már túllesz a legnagyobb megpróbáltatásokon, nem úgy az ország délebbi területei, így a főváros is, ahol a neheze még csak ekkor következik.

 

2.JPG1.JPG




2013.05.01.

Az ALCUFER Kft. a hosszú évekre visszanyúló sportbaráti kapcsolatokat folytatva ez évben is megmérkőzik az Ócsai Sportbarátok kispályás labdarúgó csapatával Gyirmóton.

 

2013.04.16.

A 2010. évi elismerést követően az ALCUFER Kft. 2013. évben újra elnyerte a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége által alapított Környezet Védelméért díjat, ezúttal a Fejlesztés kategóriában.

A díj átadására a KSZGYSZ szokásos éves közgyűlése keretében, a Föld Napján került sor Budapesten a Danubius Health Spa Resort Helia Hotelben.

 

hirek1.jpg 

Horváth Ferenc (középen) és Horváth Ernő (jobbra) ügyvezető igazgatók átveszik a Környezet Védelméért Díj Fejlesztési Kategóriája nyertesének járó elismerő oklevelet és emlékérmet Dr. Kovács Lászlótól (balra) a KSZGYSZ elnökétől

 

2012.11.22.

Alcufer Kft: roncsautó-hasznosításban az első

Új szeparációs gépsorral és egy termokatalikus krakkolóval bővült a fehérvácsurgói roncsautó-feldolgozó üzem

 

Többéves kutató-fejlesztő munka és mintegy 880 millió forint értékű újabb beruházás eredményeképpen egy új, saját fejlesztésű szeparáló gépsorral és nemzetközi viszonylatban is újdonságnak számító termokatalikus krakkoló berendezéssel bővült az Alcufer Kft. fehérvárcsurgói shredderüzeme. Ennek köszönhetően a hulladékkezelő vállalat immár a roncsautókból kikerülő nagy szervesanyag-tartalmú frakciók feldolgozására is megoldást tud kínálni, a leselejtezett gépjárművekből kinyert anyagok kezelése terén közel százszázalékos hasznosítási arányt biztosítva.

 

November 22-én ünnepélyes körülmények között adták át hivatalosan az Alcufer Kft. legújabb beruházását Fehérvárcsurgón: az ország legkorszerűbb shreddrüzeme egy új szeparáló gépsorral és egy a szerves hulladékok hővel való bontására képes termokatalikus krakkoló berendezéssel gazdagodott, lehetővé téve a roncsautókból származó - korábban lerakóba kerülő - vegyes műanyag- és gumi frakciók további hasznosítását.

 

A 45 új munkahelyet teremtő beruházásra az Alcufer Kft. mintegy 880 millió forintot költött el. Ebből az összegéből 480 millió forintot tett ki az új technológiai eszközök beszerzése és felszerelése, a fennmaradó összeget pedig a berendezések befogadására szolgáló két új, 1000-1000 négyzetméter alapterületű üzemcsarnok felépítésére és a kiszolgáló infrastruktúra fejlesztésére – egyebek mellett térbetonozásra, és a villamos hálózat bővítésére – fordította a társaság.

Horváth Ferenc, az Alcufer Kft. tulajdonos-ügyvezetője az új beruházás átadó ünnepségén kifejtette: „a társaság 2009-ben - több mint 400 millió forintos európai uniós pályázati támogatást is felhasználva - 2,3 milliárd forintos ráfordítással építette fel a fehérvárcsurgói shredderüzemet, ahol a roncsautókat darálásos technológiával aprítják fel a hasznosítható anyagok kinyerése érdekében. Az üzem - műszakonként - évi 100 ezer tonna laza lemezhulladék, roncsautó és nagyméretű elektronikai berendezés feldolgozására képes, elősegítve a hulladék vas- és színesfémhulladék-tartalmának kinyerését és haszonanyagként történő értékesítését. Az ezzel párhuzamosan beindított innovációs program eredményeképpen pedig most újabb jelentős beruházást sikerült megvalósítani, további értékes nyersanyagok és energiahordozók kinyerésének feltételeit biztosítva. A cégvezető hozzátette: a fejlesztések ezután sem állnak meg, s a következő cél, hogy a termokatalikus krakkoló végtermékeként képződő olajszármazék energiatartalmát egy helyben telepítendő kiserőműben tudják felhasználni. Az így megtermelt villamos áram hálózatba betáplálásával pedig a vállalat az ország energiaellátásához is hozzá tudjon járulni.

 Pirol_kp_2.jpg 

A szeparációs csarnok ünnepélyes átadása, középen az avatást végző díszvendégek, balról-jobbra: Dr. Latorcai János, az Országgyűlés Alelnöke, Kovács Pál a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium Klíma- és Energiaügyért felelős Államtitkára, Baji Csaba a Magyar Villamos Művek Zrt. Elnök-Vezérigazgatója és Takeuchi Hisashi a Magyar Suzuki Zrt. Vezérigazgatója

 

Három évvel ezelőtt az Alcufer Kft. a piacon elérhető legmodernebb shredderberendezést állította működésbe Fehérvárcsurgón. A beruházás helyességét pedig azóta többszörösen visszaigazolta, hogy az üzem kiváló hatékonyság mellett képes a roncsautók 75 százalékát kitevő fémeket kinyerni, amelyet a cég hasznosítóknak tud értékesíteni – fogalmazott Horváth Ernő, az Alcufer Kft. társ tulajdonos-ügyvezetője. Ugyanakkor a vállalatvezető szerint már akkor látták, hogy előbb-utóbb a roncsautók tömegének maradék 25 százalékát kitevő nagy szervesanyag-tartalmú frakciók hasznosítására is megoldást kell találniuk a szigorodó környezetvédelmi elvárások miatt.

Ugyanis az egész roncsautó-kezelő ágazatot óriási kihívás elé állította, hogy a leselejtezett gépjárművek kezelésére vonatkozó európai uniós ún. ELV irányelv értelmében 2015. január 1-jére a roncsautókból származó anyagokat 95 százalékban hasznosítani kell, amelyből pedig 85 százalék az anyagában, 10 százalék az energetikailag hasznosítandó mennyiség. Ehhez pedig az ún. problémás frakciók, így a roncsautókból kikerül vegyes műanyag, gumi, üveg és textilanyagokat tartalmazó könnyűfrakció és a shredder ciklonpor hasznosítását is biztosítani kell – mondta el dr. Lukács Pál, az Alcufer Kft. fejlesztési és kommunikációs igazgatója.

Az ennek megoldását célzó beruházást több éves kutató-fejlesztő munka előzte meg. A 2009-2011 között zajló RECYTECH alapkutatási programban az Alcufer Kft. egy hattagú konzorcium vezetőjeként két olyan rendszertervet fejlesztett ki a partnerekkel közösen, a korábban lerakóba kerülő, elsősorban vegyes műanyag- és gumi frakciók további hasznosítását megcélozva. Erre ráépülve a „Roncsautók és elektronikai hulladékok szerves feldolgozási maradékainak anyagában és energetikai úton történő hasznosítási vizsgálatait lehetővétevő komplex hulladékkezelési rendszer kialakítása” című, GOP-1.1.1-08/1-2008-0061 pályázati azonosítójú projekt keretében pedig egy-egy szabadon paraméterezhető, kísérleti szeparációs berendezést és termokatalitikus hőbontási technológia prototípusát állította fel Fehérvárcsurgón, amellyel lehetőség nyílik a 95 százalékos hasznosítási kötelezettség elérésére.

A projekt keretei között felépített egyik új csarnokban elhelyezett szeparációs technológiai gépsor a korábban lerakóba kerülő shredderezési maradékokat a feladagolást követően előaprítja, azt az eltérő anyagtulajdonságokon alapuló, egymást követően logikusan felállított mágneses, örvényáramú, befúvásos szeparációs technológiákkal, állandó porelszívás mellett anyagában hasznosítható különböző fémfrakciókra, úgymint mágneses vasfrakcióra, rozsdamentes acélra, sárga-, és vörösrezet, valamint alumíniumot tartalmazó színesfémekre válogatja szét. Ezen kívül útépítési alapanyagként használható kő- és betonfrakció, valamint a másik technológiai gépsoron használható nagytisztaságú vegyes műanyag- és gumihulladékot tartalmazó szerves anyagfrakció keletkezik.

 Pirol_kp_3.jpg

 A termokatalitikus hőbontó prototípus panorámaképe

 

A másik új csarnokban került elhelyezésre a vegyes szerves anyagok energetikai hasznosítását lehetővé tevő termokatalitikus hőbontási technológia prototípusa. A gépsor az adott méretűre aprított szerves anyagot kétlépcsős extruderen keresztül, megömlött állapotban juttatja a hőbontó reaktorába. A reaktorban három egymás felett elhelyezett, csigahajtáson keresztül ellentétes anyagáramlást biztosító csőszakaszon, oxigén kizárása mellett halad végig a megömlesztett állapotú műanyag- és gumi hulladék. Ezt kívülről egy zárt tér foglalja magába, melyen keresztül a technológia folyamatos hőközlést valósít meg a feldolgozandó anyag felé. A zárt térben, oxigén kizárása mellett a hő hatására lebomló vegyes polimerek szilárd maradéka az utolsó csőszakasz elhagyása után koksz állapotban lép ki a rendszerből. A folyamatosan mozgásban levő anyagból a hőbontás során gázok és gőzök lépnek ki. A termékgázok egy 1200ºC hőmérsékleten működő előtüzelő kamrán keresztül haladva, abban elégve, majd azokhoz külső levegőt hozzákeverve biztosítják a hőbontási reakció folyamatos fenntartásához szükséges, a reaktorcsöveket kívülről burkoló zárt tér nagyjából 600ºC körüli hőmérsékletű folyamatos hőenergia utánpótlását. A termékgőzök egy kondenzációs rendszeren keresztül kerülnek elválasztásra a gázoktól, a gőzöket pedig olajtermék formájában, folyékony állapotban választják le.

Ezt az olajfrakciót egy utánkapcsolt desztillációs rendszer tovább tisztítja és hozza olyan minőségűre, hogy az alkalmassá válik egy alacsony fordulatszámú, nagyteljesítményű dízel belsőégésű motoros aggregát meghajtására, amely a projekt folytatásaként a helyszínre megálmodott, zöldáram termelő blokk tüzelőanyagaként szolgálhat. Ez a zöld forrású áram a telep jelenlegi adottságait és a képződő mennyiségeket alapul véve nagyjából 2 MW folyamatos villamos energia termelésére és rendszerbe történő feltáplálására lehet alkalmas.

Mindez az innováció és beruházás teszi lehetővé, hogy az Alcufer Kft. a társaság szlogenjeként használt „A felelős hulladékgazda”  mottónak megfelelően folytassa tevékenységét a jövőben is.

Aranyhal Étterem CAR-REC E-ELEKTRA Észak-dunántúli MÉH MÉH
Aranyhal Étterem logó CAR-REC logó E-ELEKTRA logó Észak-dunántúli MÉH logó MÉH logó
További információ > További információ > További információ > További információ > További információ >